Onderscheiden van conccurrenten

Een bedrijf wenst zich te onderscheiden van concurrenten met betere producten en diensten tegen concurrerende prijzen. De klant beleeft een waardepropositie die moet bijdragen aan de eigen bedrijfsactiviteiten. De waardepropositie bestaat niet alleen uit het leveren en betalen van producten en diensten maar ook uit het beleven van de logistiek van het maken van afspraken en nakomen van verplichtingen.

Het bedrijf geeft op haar producten en diensten garanties en onderhoudsdiensten, zorgt voor kennis over de toepasbaarheid en nieuwe ontwikkelingen gericht op het vergrootten van de toepasbaarheid, services, bewustwording en trainingen voor management en medewerkers en inzet van professionals op afroep, en of aansluit – met haar de logistiek – op de bedrijfsorganisatie van klanten. Het komt voor dat klanten eisen stellen aan de kwaliteit van dienstverlening van een verkopende organisatie en desgewenst bewijs van effectieve werking van getroffen beheersmaatregelen wensen te ontvangen (bijvoorbeeld voldoen aan de eisen van de AVG en Wbb).

Wij zouden kunnen zeggen dat het onderscheidend vermogen van een bedrijf vraagt om een bibliotheek met contracten, documenten en draaiboeken.

Hoe kunnen wij u helpen?

Neem gerust contact met ons op om uw vraag of behoefte te bespreken.

De Contract Board onderhoudt een modelportfolio verkopen. Hiervoor maakt zij gebruik van de kennis en inzet van onze professionals en professionals van partners. De portfolio verkopen blijft zich ontwikkelen omdat er veel varianten zijn voor het organiseren van verkopen van producten en diensten. Wij hebben soms het gevoel dat elk bedrijf haar eigen unieke portfolio beheert en daarom een bedrijfsspecifieke bibliotheek wenst (wij zijn graag bereid gezamenlijk een dergelijke bibliotheek samen te stellen en te beheren).

Een set met contracten en documenten vormen slechts een onderdeel van de bibliotheek. Voor elke proces zijn er ook draaiboeken nodig. In de draaiboeken modelleren wij samen met verkopen de processtappen en geven wij duidelijk aan wat wij van de betrokken rollen verwachten. Hiermee geven wij invulling aan de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de rollen.

De modellen staan centraal voor het organiseren van:

  • Kennisbanken;
  • Servicesdesk;
  • Bewustwordings- en kennistrainingen;
  • Onderhoud en logistiek; en
  • Accountmanagement.

De bovenstaande uitwerking is nodig voor het identificeren van eventuele tekortkomingen, nog in te vullen functionaliteiten en de waarde propositie voor potentiële klanten. Het is vervolgens eenvoudig een businesscase en plan van aanpak voor de implementatie uit te werken.

Zoals gezegd kent vrijwel ieder bedrijf een eigen unieke bibliotheek. Een modelportfolio dient als referentiemodel voor het uitwerken van de eigen bibliotheek.

Het periodiek uitvoeren van een formeel juridische check op de set met verkoop- en onderhoudsovereenkomsten en de afgesloten overeenkomsten is noodzakelijk voor het beheersbaar houden van de aansprakelijkheids- en kostenrisico’s. Voor het uitvoeren van deze werkzaamheden zijn ervaren juristen en of advocaten nodig.

Dit geldt ook relevante informatie over nieuwe wetgeving. Professionals verzorgen regelmatig webinars, bijeenkomsten in inhouse trainingen waarin relevante aanstaande en nieuwe wetgeving op een toegankelijke wijze wordt besproken. In de inhouse trainingen is er ook aandacht voor de impact van de veranderende wetgeving op interne processen.

De professionele ondersteuning kan desgewenst ook betrekking hebben op:

Het organiseren van een bibliotheek verkopen heeft een impact op de interne en soms ook externe logistiek. Voor de interne logistiek kan het noodzakelijk zijn dat er gegevens uit het informatie ecosysteem, het contrateren en of contractmanagent opgenomen moet worden in achterliggende financiële en commerciële systemen. Veelal is dat mogelijk en soms zijn de interfaces reeds gemaakt.

Klanten kunnen vragen dat het bedrijf aansluit op hun achterliggende systemen. Ook hier geldt dat deze wensen met modern systemen veelal mogelijk is, maar de interfaces moeten wel gemaakt worden.

De logistiek heeft niet alleen betrekking op het uitwisselen van semantisch juiste gegevens. Het komt ook voor dat partners afspraken maken over het inzetten van aantoonbaar getrainde medewerkers en compliance arrangementen. Voor elke wens zal het verkoopmanagement willen nagaan wat de tijd inspanningen en de kosten zijn alvorens verplichtingen aan te gaan.

Verkoopproces

Het is mogelijk vakinhoudelijk in te gaan op de effectiviteit van het verkoopproces. Een bibliotheek verkopen kan een impact hebben op het verkoopproces en andersom. Bij het uitwerken van de set van contracten en documenten in draaiboeken schetsen wij – in samenwerking met verkopen – de impact op het verkoopproces.

Heeft u vragen of behoefte aan een afspraak?

Neem gerust contact met ons op via +31 (0) 70 392 22 09 of info@duthler.nl.