Meteen naar de inhoud
Home » Markten » Bedrijfstypen » Gezondheidszorg » Tweede- en derdelijnszorg

Tweede- en derdelijnszorg

[vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Zorgnetwerk binnen de eerste, tweede- en derdelijnszorg

De tweede- en derdelijnszorg bestaan uit alle zorgverleners waarvoor een verwijzing nodig is. Dit zijn bijvoorbeeld de specialisten in een ziekenhuis, kliniek, etc. De derdelijnszorg bestaat uit specialistische zorg gegeven in diverse instellingen, waaronder de verpleeghuizen, gehandicaptenzorg, revalidatie, geestelijke gezondheidszorg en academische ziekenhuizen.

De organisatie van bedrijfsactiviteiten van zorginstellingen, ziekenhuizen en klinieken is omvangrijk. Deze zorgaanbieders maken gebruik van veel zorgprocessen die medewerkers aansturen voor het verlenen van zorg aan patiënten/ cliënten. Een groot scala aan IT-systemen ondersteunt de zorgprocessen.

Oplopende administratieve inspanning

Wellicht nijpender dan bij de eerstelijnszorg is de toename aan administratieve inspanningen en lasten voor de twee- en derdelijnszorg. Dit wordt veroorzaakt door nieuwe wetgeving, maar ook door de vergrijzing van zorgmedewerkers en door participerende patiënten/ cliënten. Het oplopen van de administratieve inspanningen bij de medewerkers is veelal aanleiding de IT-systemen, die de bedrijfsprocessen ondersteunen, tegen het licht te houden.

Zorg om personeel

Waar alle zorgaanbieders in de twee-en derdelijnszorg ook mee worstelen is de druk op de zorg veroorzaakt door personeelstekort en een erg hoog ziekteverzuim. Dit probleem is onder een vergrootglas komen te liggen tijdens de COVID pandemie, waardoor bestuurders zich genoodzaakt voelden passende maatregelen te nemen.

Het beheersbaar houden van het personeelsbudget en weer grip krijgen op HR-activiteiten, is in de tweede- en derdelijnszorg een grote uitdaging.

Inhaalslag op het gebied van het beschermen van persoonsgegevens

Op het gebied van de implementatie van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moeten veel organisaties in de tweede- en derdelijnszorg nog een inhaalslag uitvoeren of verbeteringen doorvoeren. Het bewustzijn van de medewerkers op het gebied van gegevensbescherming is laag en noodzakelijke technische en organisatorische maatregelen ontbreken vaak. Over het beschermen van bedrijfsgeheimen is meestal nog niet nagedacht. De noodzaak om de bescherming van persoonsgegevens en bedrijfsgeheimen op de agenda te zetten wordt door steeds meer bestuurders en managers in de tweede/ en derdelijns zorg ingezien.

Aantoonbaar voldoen aan wetgeving

Het voldoen aan de WGBO, AVG en Wabvpz vraagt om een digitale transformatie van de gegevensverwerking van zorginstellingen: van een applicatie- naar een gegevens-centrische bedrijfshuishouding; of te wel van een organisatie- naar een persoons-centrische gegevensverwerking zoals centraal staat bij MedMij. Deze transformatie is nodig om in een regionaal ecosysteem effectief en kostenefficiënt te kunnen functioneren met andere zorgaanbieders zoals praktijkhouders en ziekenhuizen waarbij de persoon het integratiepunt is. Een effectief georganiseerde bedrijfsjuridische functie is:

  • een noodzakelijk voorwaarde om te voldoen aan wettelijke en contractuele eisen;
  • nodig voor het realiseren van een strategie van persoons-centrische gegevensverwerking; en
  • nodig voor het effectiever organiseren van de bedrijfsactiviteiten.

Wij helpen zorgaanbieders in de tweede- en derdelijnszorg een effectief georganiseerde bedrijfsjuridische functie op te bouwen met de toepassing smart contracting op het vertrouwensnetwerk van MYOBI.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_row_inner el_class=”third_bg_color”][vc_column_inner el_class=”third_bg_color” css=”.vc_custom_1574398098802{padding-top: 40px !important;padding-right: 40px !important;padding-bottom: 40px !important;padding-left: 40px !important;}”][vc_custom_heading stripe_pos=”hide” text=”Hoe kunnen wij u helpen?” font_container=”tag:h4|text_align:left|color:%23ffffff” use_theme_fonts=”yes” el_class=”remove_padding”][vc_column_text css=”.vc_custom_1652427592505{margin-bottom: 20px !important;}”]Neem gerust contact met ons op om uw vraag of behoefte te bespreken.[/vc_column_text][vc_btn title=”Neem contact met ons op” style=”flat” color=”white” i_icon_fontawesome=”stm-lnr-phone” add_icon=”true” link=”url:%2Fcontact|title:Neem%20contact%20op|target:_blank”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_tta_tabs][vc_tta_section title=”Wat is onze betrokkenheid?” tab_id=”1652455839336-a345e98c-d85fcbff-8980″][vc_column_text]

Zorginstellingen hebben ons gevraagd een contractenportfolio specifiek voor de twee- en derdelijns zorg, te ontwikkelen en te beheren. Niet alleen verwerkers- en gegevensuitwisselingsovereenkomsten maar ook andere overeenkomsten die worden afgesloten in de tweede- en derdelijnszorg zouden in de contractportfolio moeten voorkomen.

Onder de supervisie van de Contract Board hebben wij met hulp van zorginstellingen (project portfolio tweede- en derdelijnszorg) een zorg specifieke contractenportfolio opgebouwd en in beheer genomen. De portfolio bestaat uit diverse overeenkomsten voor de verschillende bedrijfsactiviteiten, inclusief bijbehorende draaiboeken. Naarmate wij meer input krijgen van de zorginstellingen uit de tweede- en derdelijnszorg groeit deze portfolio.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Organiseren van de (bedrijfs)juridische functie” tab_id=”1652455839336-5435a3e3-5c34cbff-8980″][vc_column_text]

Het effectief en kostenefficiënt organiseren van de bedrijfsjuridische functie was eveneens een verzoek vanuit de cliënten. Door gebruik te maken van de toepassing smart contracting met de contractportfolio tweede- en derdelijnszorg op het MYOBI Vertrouwensnetwerk organiseren wij in samenwerking met de instelling een effectieve bedrijfsjuridische functie. Belangrijke stappen zijn:

  • De formeel juridische structuur van entiteiten (stichtingen, BV of samenwerkingsverbanden) inzichtelijk maken. Wij hebben hiervoor de toepassing reputatiemanagement gemaakt waarmee met behulp van bedrijfs- en persoonsgegevens van authentieke bronhouders zoals de KvK, de reputatiemanager gewenste organisatiestructuren kan beheren. Op deze wijze benoemen wij de rollen en kan de organisatie rollen aan contractprocessen en medewerkers koppelen. Hierdoor worden de primaire zorgprocessen, personeelsadministratie en inkoopafdelingen smart contracting ter hand gesteld.
  • Wij maken op verzoek de contractportfolio tweede- derdelijnszorg bedrijfsspecifiek. In samenwerking met het afdelingsmanagement ontwikkelen wij op basis van bestaande contracten en processen nieuwe contract- en draaiboekitems. De bedrijfsspecifieke portfolio blijft gekoppeld aan onderliggende wetgeving en is “opmaat” gemaakt voor de instelling.
  • Het stap voor stap opbouwen van de bedrijfsjuridische functie vraagt van de medewerkers veranderingsvaardigheid die met kennis ingevuld kan worden. De instelling kan bewustwordings- en trainingsprogramma’s inzetten het kennis- en verandermanagement te ondersteunen.
  • Het operationeel opgang brengen van een bedrijfsjuridische functie vraagt om een implementatieplan met duidelijke doelen en mijlpalen. Soms is het passende dat één van onze professionals optreedt als projectleider voor de implementatie en het beleggen van de bedrijfsjuridische functie in de organisatie.
  • Wij krijgen de vraag om “op afroep” betrokken te blijven bij de bedrijfsjuridische functie. Het komt ook voor dat een instelling delen of rollen van de bedrijfsjuridische functie wensen uit te besteden. Wij zijn graag bereid een passende oplossing te vinden.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Wat zijn de voordelen?” tab_id=”1652456231557-c9dea249-a855cbff-8980″][vc_column_text]

Operationeel sluit de instelling overeenkomsten met partners. Het onderhandelingsproces en de uitgewisselde documenten waarmerkt en deponeert MYOBI in haar notarisrol. Hiermee liggen de gemaakte afspraken afdwingbaar vast.

De belangrijke voordelen:

  • Altijd de beschikking over actuele overeenkomsten;
  • Attent worden gemaakt op de gevolgen zijn van wetswijzigingen en jurisprudentie op contractenportfolio en reeds afgesloten contracten;
  • Overzicht en inzicht in alle verplichtingen en alle rechten;
  • Smart contracting ondersteunt complexe contracttrajecten;
  • Pre-contactuele fase wordt vastgelegd; contractdossiers zijn op orde;
  • Managementinformatie geeft inzicht in de productiviteit van de decentrale bedrijfsjuridische functie;
  • Centraal/ decentraal organiseren van contractmanagenet; en
  • Smart contracting is niet alleen effectief maar ook kostenefficiënt en snel in gebruik.

Als het nodig is kan op afroep bij het contracteren een advocaat of juridische professionals worden ingezet. Nadat partijen de overeenkomsten hebben getekend start het contractmanagement. Ook hiervoor zijn in de portfolio documenten en draaiboeken opgenomen. Wij ontvangen soms een vraag een rol te spelen bij het contractmanagement.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Aantoonbaar voldoen aan verplichtingen” tab_id=”1652456395726-59489f87-7fe0cbff-8980″][vc_column_text]

Het is een noodzakelijke randvoorwaarde dat een instelling haar partners (patiënten/ cliënten, interne en externe medewerkers, leveranciers en samenwerkingspartners) kent. Dat onderling vertrouwen bestaat over de betrouwbaarheid van uitgewisselde bedrijfs- en persoonsgegevens en dat het vertrouwen gebaseerd is op expliciete verwachtingen. Wij ondersteunen in opdracht van MYOBI gebruikers van het vertrouwensnetwerk aan de randvoorwaarde te voldoen.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading icon_size=”15″ text=”Heeft u vragen of behoefte aan een afspraak?” font_container=”tag:h2|font_size:25|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]

Wij maken met u graag vrijblijvend een afspraak over de voordelen van het toepassen van een bedrijfsjuridische functie.

Wij onderkennen dat zorgaanbieders functioneren in netwerken. Het toepassen van een netwerkspecifieke contractportfolio voor in- en uitleen van medewerkers of opnemen van bewoners maakt de werkprocessen eenvoudiger en effectiever. Wij bespreken graag een netwerkbenadering met u in regionale samenwerkingsverbanden of clusters.

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/4″][vc_btn title=”Neem contact met ons op” color=”theme_style_5″ size=”sm” align=”center” button_block=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fduthler.nl%2Fcontact%2F|title:Contact|target:_blank”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/4″][vc_btn title=”Bel mij terug!” color=”theme_style_5″ size=”sm” align=”center” i_icon_fontawesome=”stm-lnr-phone” button_block=”true” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fduthler.nl%2Fterugbellen%2F|title:Contact|target:_blank”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/4″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/4″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]