Middel en Klein Bedrijf (MKB)

Wat zijn de uitdagingen voor het MKB-bedrijven?

Er is een grote verscheidenheid aan bedrijfstypen in het Midden en Klein Bedrijf (MKB). De KvK geeft aan de bedrijven in het MKB gerichte aandacht. MKB-ondernemingen voeren hun bedrijfsactiviteiten vooral in eenmanszaken, vennootschappen onder firma’s (VOF) of rechtspersonen; met name besloten vennootschappen en samengestelde entiteiten (holding en werkmaatschappijen).

Inhuren van capaciteit

MKB-ondernemingen produceren met afdelingsteams van interne en externe medewerkers producten en diensten voor consumenten en andere ondernemingen. Interne medewerkers zijn veelal vele jaren werkzaam bij de onderneming en beschikken over veel impliciete kennis. Ook maakt het MKB veel gebruik van externe medewerkers. Met externe medewerkers bedoelen wij met name ZZP’ers die voor een beperkte periode specifieke werkzaamheden uitvoeren.

Een MKB-onderneming koopt producten en diensten in en de afdelingsteams verzorgen een veredelingsproces. De geproduceerde producten en diensten zet het bedrijf af bij consumenten en andere bedrijven.

Hoe kunnen wij u helpen?

Neem gerust contact met ons op om uw vraag of behoefte te bespreken.

De interne organisatie van een MKB-bedrijf is doel- en verkoopgericht opgezet. De bedrijfsleiding weet precies hoeveel er afgezet en omgezet moet worden om een redelijk resultaat te halen. Het kostenpatroon is bekend. De bedrijfsleiding voert de indirecte activiteiten en werkzaamheden uit, waaronder de bedrijfsjuridische functie voor alle bedrijfsactiviteiten.

Het bedrijfsrisico schuilt erin dat als de afzet en de verkopen versnellen of juist vertragen de bedrijfskosten onbeheersbaar worden. Een adequate reactie op wegvallende langlopende verkoopcontracten of snel stijgende “gebruikelijke” omzet vindt te laat plaats met als gevolg onevenredige kostenschommelingen en fluctuerende resultaten.

Voor het optimaliseren van de bedrijfsactiviteiten en adequaat snel reageren op veranderende omstandigheden is een effectief functionerende bedrijfsjuridische functie nodig voor:

  • Het stopzetten van niet-renderende overeenkomsten;
  • Het sluiten en managen van verkoopovereenkomsten;
  • Het opbouwen en beoordelen van werknemerscapaciteiten; en
  • Het opbouwen van een portefeuille met strategische leveranciers.

Samen met MKB’ers uit verschillende sectoren werken wij aan een passende bedrijfsjuridische functie.

De samenwerking bestaat uit:

  • Optimaliseren van de bedrijfsspecifieke contractbibliotheek met contract- en draaiboekitems. Hierbij maken wij gebruik van de suggesties en voorbeelden van de sectorvertegenwoordigers;
  • Kennisdelen met behulp van webinars en gerichte bewustwordings- en trainingsprogramma’s; en
  • Voorstellen voor aanvullende functionaliteiten.

Goed georganiseerd

Een MKB-bedrijf kan uit omvangrijke bedrijfsactiviteiten en evenveel partners (klanten, medewerkers en leveranciers) bestaan. Bij het voorbereiden van het maken van afspraken en contractmanagement wenst het bedrijf de partners blijvend te kennen. Voor sommige bedrijfs- en transactietypen is het kennen van de partner wettelijk verplicht. Het met partners afspraken maken over het beheren van hun eigen bedrijfs- en persoonsgegevens ligt voor de hand.

Het volume aan afspraken van een MKB-bedrijf kan hoog liggen. Het wil niet zeggen dat elke afspraak leidt tot contractmanagementactiviteiten. Verkoop- en inkoopovereenkomsten voor het leveren van producten kennen veelal een korte levensduur; dit in tegenstelling tot overeenkomsten met medewerkers en uitbesteding van taken. Overeenkomsten die leiden tot periodieke rechten en verplichtingen vragen speciale aandacht van de bedrijfsleiding.

Voor het MKB is het organiseren van beschermen van bedrijfsgeheimen een uitdaging. Aan de ene kant is het beschermen van de bedrijfsgeheimen essentieel voor het borgen van de bedrijfscontinuïteit en aan de andere kant geeft het MKB-bedrijf de bedrijfsgeheimen aan interne en externe medewerkers of medewerkers van klanten om te innoveren of de producten en diensten te verkopen. Het ontbreken van regie over bedrijfsgeheimen maakt de bedrijfsleiding kwetsbaar en onzeker.

De bedrijfsjuridische functie is veelal belegd bij de financiële directie of management. De afdelingen verkopen, personeelszaken en inkopen hanteren procedures bij het aangaan van verplichtingen. Het authentiseren van de identiteit van de partner en de vertegenwoordigingsbevoegden vindt veelal eenmalig plaats en dat geldt ook voor de overeenkomsten die worden aangegaan. Het contractmanagement is beperkt tot het ontvangen van producten en diensten en het betalen of ontvangen van afgesproken middelen.

Een volledig overzicht van de verworven rechten en te beheersen verplichtingen is op hoofdlijnen aanwezig. Het is beperkt mogelijk een schatting van de aansprakelijkheids- en kostenrisico’s te maken.

Voor het organiseren van de bedrijfsjuridische functie werken wij samen met het vertrouwensnetwerk van MYOBI. In deze samenwerking is een bedrijfsjuridische functie MKB uitgewerkt dat bestaat uit:

  • Informatie ecosysteem op het MYOBI Vertrouwensnetwerk. Op basis van de registratie op het vertrouwensnetwerk en afgesloten overeenkomsten heeft het bedrijf overzicht en inzicht in de partners waarmee zaken zijn gedaan;
  • Bedrijfsspecifieke leeromgeving met bewustwordings- en trainingsprogramma’s;
  • Alle medewerkers en het management zijn bewust en hebben kennis van het organiseren van de bedrijfsjuridische functie;
  • Smart contracting met de contractportfolio MKB-sector. De MKB’er maakt gebruik van een sectorspecifieke  contractportfolio die desgewenst bedrijfsspecifiek is gemaakt;
  • Ondersteunende diensten zoals kennisbanken en een servicedesk. De medewerkers van de MKB’er kunnen terugvallen op professionele hulp bij het uitvoeren van hun werkzaamheden;
  • Het MKB-project;
  • De MKB’er heeft invloed op het ontwikkelproces van nieuwe functionaliteiten; en
  • Een aantrekkelijke businesscase en goede prijs kwaliteitsverhouding. Voor elke MKB’er is er een waardepropositie met een passende businesscase te maken. Op de MYOBI bedrijfsmatige kennisbank helpen wij de MKB’er de businesscase op te bouwen met behulp van Business Model Canvas.

Heeft u vragen of behoefte aan een afspraak?

Heeft u vragen over het organiseren, implementeren of uitbouwen van het MKB-project? Neem gerust contact met ons op en wij bespreken graag uw specifieke casus.