Frankenslag 137, 2582 HH Den Haag
+31 (0) 70 392 22 09
info@duthler.nl

Ondersteuning programma InZicht en VIPP

Programma InZicht en VIPP

Het Ministerie van VWS heeft subsidie beschikbaar gesteld voor het Versnellingsprogramma Informatie-Uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP). Door het programma kunnen zorginstellingen versneld extra stappen zetten om de zorgcliënt digitale toegang te geven tot de eigen medische gegevens.

Op korte termijn is subsidie mogelijk voor VVT-instellingen in het programma InZicht, een  versnellingsprogramma digitale gegevensuitwisseling voor de Langdurige Zorg. (VVT staat voor Verpleging, Verzorging, Thuiszorg).

Het programma heeft tot doel een bijdrage te leveren aan een betere kwaliteit van leven van de zorgcliënt in de langdurige zorg. Door het ontsluiten en uitwisselen van gegevens wordt het samen beslissen ondersteund en wordt de administratieve last van de zorgprofessional verminderd. Het programma richt zich op de gegevensuitwisseling tussen zorgcliënt en zorgprofessional en tussen zorgprofessionals (care en cure) onderling.

Voordelen van het InZicht programma

Het programma kent vele voordelen voor zowel de zorgcliënt als de zorgprofessional. De zorgcliënt beschikt over zijn of haar eigen medische gegevens en kan zelf bepalen of familie en/of mantelzorgers ook over deze informatie mogen beschikken. Betrouwbare en volledige (medische) gegevens geven een cliënt een betere mogelijkheid om de regie te houden over zijn of haar eigen situatie. Daarnaast zorgt het ervoor dat veilige en eenduidige digitale gegevensuitwisseling sneller plaatsvindt.

Deelnemers in een samenwerkingsverband kunnen subsidie aanvragen als deze nodig is voor een noodzakelijke aanpassing voor gegevensuitwisseling tussen langdurige en curatieve zorg. Dit kan een enorme efficiency slag opleveren voor zowel de zorginstellingen als de deelnemers in een samenwerkingsverband.

Duthler Associates adviseert zorginstellingen mee te doen aan het programma InZicht. Er wordt veel samengewerkt (en dus informatie uitgewisseld) met diverse andere zorgprofessionals zoals huisartsen en apotheken. De mogelijkheid om als deelnemers in een samenwerkingsverband gezamenlijk op te trekken maakt het programma Inzicht extra aantrekkelijk.

Het organiseren en doorlopen van de stappen van het programma

Concreet gemaakt willen wij graag samen met zorginstellingen de volgende stappen gaan doorlopen:

  1. Het ondersteunen van de aanvraag voor subsidie. Dat houdt in dat de regie wordt genomen om alle informatie en handelingen te coördineren die nodig is om een aanvraag voor subsidie in te dienen. Een onderdeel hiervan is een nulmeting en de uitkomst hiervan bepaalt voor welke modules van het programma in aanmerking wordt gekomen.
  2. Het leveren van een projectleider en/of projectmedewerkers. Het programma vereist dat een projectleider voldoet aan een aantal vereisten. De projectleider is verantwoordelijk voor de planning, de regie op de uitvoering en het tijdig opleveren van de mijlpalen van het project. Daarnaast zijn er medewerkers nodig die het project uitvoeren.
  3. Het ondersteunen bij de inrichtingskeuzes voor de architectuur. Een architectuurplan is nodig om richting te geven aan een toekomst vaste invulling van het programma. Dit plan moet helpen om het programma uit te voeren maar moet ook een goede basis zijn om daarna aan te sluiten bij nieuwe ontwikkelingen.
  4. Het aanbieden van geautomatiseerde oplossingen om informatie conform de standaarden van MedMij uit te wisselen. Informatiestromen zullen hierop aangepast moeten worden. Wij adviseren gebruik te maken van een ‘Trusted Third Party‘ omdat dan binnen een ecosysteem veilig informatie kan worden uitgewisseld. Als hiervan gebruik gemaakt wordt kan deze aansluiting gebruikt worden voor het faciliteren van gespecificeerde toestemming.
  5. Het opstellen van de verantwoording over de besteding en de opleverde functionaliteiten. Aan het eind van het project moet verantwoording afgelegd worden en hierop zal een toetsing door een RE-auditor moeten plaatsvinden. Om dit mogelijk te maken moet de documentatie op orde zijn en aangetoond kunnen worden dat de functionaliteiten beschikbaar zijn en werken. Deze verantwoording met (positief) accountantsoordeel is voorwaardelijk om de subsidie te mogen behouden.

Samenwerken met ons

Wij verwachten dat zorginstellingen in aanmerking komen voor een subsidie en schatten in dat de kosten voor de inzet van professional(s) van Duthler Associates grotendeels voldaan kunnen worden uit de inkomsten uit subsidie. U dient er wel rekening mee te houden dat meedoen aan het programma Inzicht betekent dat ook interne inzet nodig is, inzet voor ICT-specialisten en kosten voor de externe audit.

Kom in contact met ons

Wij gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden van het programma Inzicht voor uw organisatie. Neem via +31 (0)70 – 392 22 09 of info@duthler.nl contact met ons op. Wij komen graag bij u langs!